ذکر روز جمعه::اللهم صل علی محمد و ال محمد::

اخبار سالنامه مراقبه

IMAGE
سالنامه مراقبه 1393 منتشر شد
دوشنبه, 21 بهمن 1392
به نقل از روابط عمومی موسسه بهداشت معنوی - دبیر انجمن فرهنگی معنویت نوین، جناب حجت الاسلام و... ادامه مطلب...
IMAGE
سالنامه مراقبه 1392 منتشر شد
سه شنبه, 01 فروردين 1391
پس از پنج ماه تلاش و همکاری گروه سبک زندگی و گروه معنویت کاربردی انجمن فرهنگی معنویت نوین... ادامه مطلب...
IMAGE
نحوه استفاده از سالنامه
یکشنبه, 06 فروردين 1391
روح ما گنجینۀ بی­پایان استعدادهای معنوی و سرمایۀ عظیمی برای رشد و شکوفایی است. از سوی دیگر... ادامه مطلب...

حدیث

امام رضا (سلام الله علیه) : ما زارَني أحَدٌ مِن أولِيائي عارِفاً بِحَقّي إلّا شُفِّعتُ فيهِ يَومَ القِيامَةِ. هيچ يك از دوستانم مرا با شناختِ حقّم زيارت نمى كند مگر اين كه در روز قيامت شفاعتم از او پذيرفته مى شود. وسائل الشيعة - ج 10 - ص 434. میزان الحکمة : ج5- ص125- ح8175

روح ما گنجینۀ بی­پایان استعدادهای معنوی و سرمایۀ عظیمی برای رشد و شکوفایی است. از سوی دیگر روح وجودی بسیار لطیف و حساس است، که با خطاکاری و غفلت و بی­توجهی، کم فروغ و بی­رمق می­شود. کلید بهره­مندی از این گنجینه و بکارگیری این سرمایه یک چیز است. راز بزرگی که بزرگان تاریخ بشریت به آن دست یافتند و توانستند به اوج شکوه و شکوفایی برسند.

راز بزرگ و کلید طلایی دست یابی به گنج درون، «مراقبه» است.

روح یا قلب انسان در آغاز سالم و آمادۀ بهره برداری است، اما همیشه این طور نمی­ماند. اگر مورد توجه و استفاده قرار گیرد، در مسیر شکوفایی و باروری می­بالد و اگر وانهاده شود و مورد بی­توجهی قرار گیرد، به تباهی می­گراید. حفظ سلامتی معنوی محتاج مراقبت است. انواع ویروس­های معنوی که به نام گناه می­شناسیم، ممکن است سلامت روح را به خطر بیاندازند. «مراقبه» مؤثرترین راهکار برای مقابله با آنها است. این ویروس­های مخرب و گاه کشنده به قلب ما وارد می­شوند، ولی با مراقبه می­توانیم آنها را ضعیف و از ورود دوبارۀشان جلوگیری کنیم. گذشته از این هوشیاری و ورزیدگی در مراقبه به ما این توانایی را می­دهد، که از آغاز مانع ورود و نفوذ ویروس­های معنوی به قلب­مان شویم و زمینه را برای بارش بی­دریغ لطف خدا و نور بی­پایان­ش آماده نگهداریم.

مراقبه یعنی همواره به یاد خدا بودن و از گناه فاصله گرفتن. مراقبه راز بزرگی است که یک قطره هنگام پیوستن به دریا آن را می­فهمد.

قطره دریاست اگر با دریاست       ورنه او قطره و دریا، دریاست

اگر مراقبه نباشد، قلب انسان بیمار می­شود، ضعیف می­شود، کور و کر می­شود و می­میرد. چنین کسی مرده­ای است، که میان مردم راه می­رود و بوی مردار و تعفنش دل­ها را می­آزارد.

مرگ در کمین ماست و فرصت اندوختن عمل نیک و پاک کردن جان رو به پایان است. خاک گور منتظر است، تا با عمل صالح فرشش کنیم، تاریکی قبر در انتظار نوری است که تنها از قلب­های لبریز از تقوا و مراقبه می­تابد. «عمر اندازه­ای دارد و برای هیچ کس بیشتر نمي­شود، پس پیش از پایان مهلت عمل کنید.»

حساب کشی و مراقبت از خود چنان اهمیتی دارد كه امام كاظم عليه السلام فرمودند: «کسی که هر روز، خود را محاسبه نکند، از ما نیست.»

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرموده­اند: در روز قیامت هيچ بنده­اي قدم از قدم برنمی­دارد تا اينكه از او بپرسند: عمرش را در چه کاری به پایان رسانده؟ جوانيش را در چه چيز از بين برده؟ مالش را از كجا اندوخته و در چه راهي خرج كرده؟ و چه كسي را به پيشوايي پذيرفته و از او پيروي كرده است؟

حق همي گويد چه آوردي مرا؟!          اندر اين مهلت كه دادم من تو را؟!

عمر خود را در چه پايان برده­اي ؟! قوت و قوّت در چه فاني كرده­اي ؟!

گوهر ديده كجا فرسوده اي ؟!             پنج حس را در كجا پالوده اي؟!

چشم وگوش وهوش وگوهرهاي عرش خرج­كردي چه خريدي تو زفرش؟!

 

 

نحوه استفاده و كاربرد سالنامه

سالنامه مراقبه ابزاری است برای کسانی که می­خواهند، به خودشان بپردازند و مسیر خودشناسی و خودسازی را بپویند. اين تقويم صرفا نمايانگر روزها و رویدادهاي سال نيست، طوري طراحي شده است كه هميشه و در همه جا همراه باشد و چراغی را در تاریکی­های غفلت روشن کند. سالنامۀ مراقبه یک داروست، برای بیماری غفلت که ممکن است ما را مبتلا کرده باشد.

این دفتر را همراه داشته باش، و هر صبح و شب آن را بگشا و طبق برنامه­هایش عمل کن، تا به تدریج قلبت از خواب غفلت بیدار شود، به امید اینکه حضورت را در محضر روشن و با شکوه خداوند احساس کنی و نسبت به خطاها و لغزش­هایت هوشیار شوی.

مراقب باش که این دفترچه بازیچۀ شیطان نشود و به دست­مایه­ای برای دلبستگی و سرگرمی مبدل نگردد. آنچه در اینجا می­یابی در حقیقت هوشیاری درونی است و نوری که خدا را به یادت می­آورد و میل گناه را از دلت می­برد.

این دفتر نقشۀ گنجی است که خداوند با دو دستش درون تو پنهان کرده و با مشتی خاک روی آن را پوشانده و با کمی زرق و برق و سرگرمی دنیایی، میدانی برای آزمونت گشوده است. اگر آن را مثل آیینه­ای در برابرت بگذاری و خودت را در آن خوب ببینی و اصلاح کنی، به درستی شناختی­اش، در غیر این صورت آن را بگذار و برو.

اين سالنامه برای سامان­دهی به رفتارها، برنامه­ها و حس و حال معنوی ستون­ها و جداولي دارد، كه استفاده از آن­ها نيازمند توضیح کوتاهی است.

ستون سمت راست

این ستون شامل مستحبات مورد تأکیدی است که هر سالکی باید نسبت به آنها التزام داشته باشد. شیوۀ کار در این بخش به طوری است که شما هر روز متعهد می­شوید اعمال مشخص در آن را انجام دهید. این پیمانی است میان شما و خداوند و پیشنهاد می­شود یک یا چند معصومي را که آن روز به نام­شان است، بر این پیمان شاهد بگیرید.

ستون سمت راست یا ستون اعمال صالح سه بخش دارد. یک بخش ثابت که در طول سال تغییری نمی­کند. یک بخش متغیر که اهم اعمال ماه­ها و ایام ویژه در آن ذکر شده و در روزهایی که ویژگی نداشته، از میان دعاهای مورد تأکید اساتید اخلاق نمونه­هایی انتخاب و پیشنهاد شده است. بخش سوم و پایانی این ستون اعمالی است که شما می­توانید بنابر شرایط زندگی شخصی، خانوادگی و حرفه­ای خودتان آنها را پر کنید. این بخش جای مراقبه­ها و مستحبات مهمی است که در زندگی شما وجود دارد.

در این بخش مواردی نظیر، رسیدگی به والدین، رسیدگی به فرزندان، عیادت از بیمار، ورزش، مطالعۀ روزانه، مراقبه­های شغلی، اکرام معلم و استاد، خواندن نماز قضا و... جا می­گیرد.

ستون زمانبندي انجام اعمال

براي اين كه كارها روي هم انباشته نشود و بتوانی به خوبی آنها را مدیریت کنی و در میان مشغله­ها و کارهای عادی و جاری روزانه به برنامۀ معنوی برسی، در كنار ستون اعمال ستوني قرار داده شده که هر صبح با مروری بر کارهای پیش رو مناسب­ترین زمان را برای انجام کارهای مورد نظر تعیین کنی، البته اگر این برنامه را در زمان­های ثابت روزانه انجام دهی، پایداری بیشتری خواهد داشت. اما با توجه به تغییر برنامه­ها و سیال بودن شرایط می­توانی هر صبح برنامۀ روز را تنظیم کنی و از خدا توفیق انجام آنها را بخواهی.

نمادها

به منظور انتقال سریع برخی مفاهیم به ذهن، در بالای ستون اعمال نمادهایی نمایش داده می شود . نماد خورشید نمایانگر استحباب روزه و نماد ماه و ستاره نمایانگر استحباب شب زنده داری و إحیا می باشد .

 

 

بالای هر صفحه

در فصل بهار بالای هر صفحه اذکار ایام هفته آمده که امید است، در این مدت اذکار مربوط به هر روز در خاطر بماند. در سایر فصل­ها فرازی از توسلات روزانه به معصومینی که هر یک از روزهای هفته به نام آنهاست، ذکر شده است.

در این بخش هر هفته از سال با یکی از خصلت­های زیبای اهل ایمان نام گذاری شده، تا تذکری باشد برای ما که این خصلت­ها را در خود ایجاد کنیم و دست کم یک هفته آنها را تمرین کنیم. در انتخاب نام یا فضیلت هر هفته مناسبت­های خاص مورد توجه بوده و احادیث روزانه متناسب با آن برگزیده شده است.

چله ها

پایه و اساس سالنامۀ مراقبه این است، که در دوره­های چهل روزه ترک گناهان و غفلت­ها و جایگزینی فضیلت­ها را تمرین کنیم. در انتخاب دوره­های چهل روزه هیچ منظوری در کار نبوده است، غیر از تبرک این عدد و ضرورت توجه و استمرار در یک بازۀ زمانی که تمرکز ذهنی و پایداری عملی را برای تغییر رفتار ایجاد کند.

البته اگر این دوره­های چهل روزه را ذکر عملی بدانیم، شاید مصداق این فرمایش امام باقر عليه السّلام باشد که فرمودند: هيچ بنده‏اى ذكر خدا را در چهل روز نيكو انجام ندهد، مگر آنكه خداى عزوجل او را نسبت به دنيا زاهد سازد و درد و داروى دنيا را به او بنمايد، پس حكمت را در دلش ثابت كند و زبانش را به آن بگشاید.»

آغاز و پایان هر دورۀ چهل روزه با توجه به زمان­های ویژه­­ای انتخاب شده و به طور کلی در یک سال شش اربعین تعریف شده است. این اربعین­ها با رنگ متفاوت مشخص گردیده است و در سال 91 13به ترتیب از این قراراند:

  1. 5 جمادي الاول تا 15 جمادي الثاني شروع با ولادت حضرت زينب سلام الله عليها
  2. اول رجب تا 11 شعبان شروع با ولادت امام باقر عليه السلام ؛اتمام ولادت حضرت علی اکبر(ع)
  3. 28شعبان المعظم تا 8 شوال
  4. اول ذي القعده تا 10 ذي الحجه شروع ولادت حضرت معصومه(س)؛ اتمام عيد سعيد قربان
  5. 10 محرم تا 20 صفر شروع عاشوراي حسيني ؛ اتمام اربعين حسيني
  6. 9ربيع الاول تا 18ربيع الثاني شروع آغازولایت عهدی حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه

در این چله ها ادعیه ای هم پیشنهاد می شود که در ستون اعمال آورده شده است . حدیث کساء، دعای عهد، دعای احتجاب، زیارت امین الله، زیارت عاشورا و دعای سیفی صغیر

 

معاهده و مشارطه

در بالای صفحه محلی برای عهد بستن با خدا و مشارطه با خود تعبیه شده است. سطر معاهده و چراغ قرمزی که کنار آن است مکمل هم هستند و شیوۀ استفاده از آن به این ترتیب است که در هر اربعین یک نقطۀ ضعف را در نظر می­گیری و برای آن نمادی را انتخاب می­کنی، برای مثال ممکن است کسی برای غیبت نماد نیم دایره یا ستاره را انتخاب کند. هر صبح این نماد را در چراغ قرمز قرار می­دهی تا در طول روز به محض نزدیک شدن به این لغزش چراغ قرمزی در ذهنت روشن شود.

سپس به سطر معاهده می­روی و به صورت مثبت جمله­ای را می­نویسی، منظور از مثبت این است که از لغزش مورد نظر سخنی به میان نمی­آید، بلکه فضیلت متضاد آن بیان می­شود. برای مثال کسی که می­خواهد غیبت را ترک کند، می­تواند در سطر معاهده این طور بنویسد: خدایا با تو پیمان می­بندم که در هر حال حرمت بندگانت را نگهدارم اگرچه حضور نداشته باشند.

سپس برای تحکیم پیمان، یکی از معصومین را که آن روز به نام اوست، شاهد می­گیری و از او برای موفقیت در عمل به پیمانت کمک می­خواهی. برای برقراری ارتباط بیشتر با آن معصوم خوب است که هدیه­ای در نظر بگیری، برای نمونه ثواب اعمال آن روزت را به او هدیه می­کنی. به این ترتیب در روز یک شنبه می­توانی همۀ اعمال صالحت را برای امام علی(ع) یا حضرت فاطمه (س)هدیه کنی و این نیت بدون شک معیار خلوص و معنویت را در اعمالت بالا می­برد و عشق و عنایت خدا را بیشتر جلب می­کند. پس بکوش هدیه­ات را درخور مقام و منزلت آنها سازی و آنها نیز لطف­شان را که جریانی از لطف و عشق الاهی است، بر تو جاری خواهند کرد.

این معاهده را در هر ساعت روز در نظر بگیر و مراقب باش که هیچ ساعتی به غفلت نگذرد. در روايتى آمده است: در هر بيست و چهار ساعت براى عبد بيست و چهار خزانه قرار دارد، درب يكى از آن خزانه‏ها باز مى‏شود، آن را پر از نور عمل نيكش مى‏بيند، عملى كه آن را در يك ساعت از بيست و چهار ساعت انجام داده، به مشاهده آن نور، چنان سرور و خوشحالى به او دست مى‏دهد، كه اگر بر اهل جهنّم پخش كنند، شگفت‏زده مى‏شوند. سپس خزانه‏اى را باز مى‏كنند تاريك و سياه، بوى بدى از آن مى‏آيد و اين نتيجه ساعتى است كه در آن معصيت خدا را كرده، پس چنان می­ترسد كه اگر بر اهل بهشت تقسيم كنند عيش آن‏ها را ناقص مى‏كند. خزانه ديگرى بر او مى‏گشايند كه از ديدن آن نه خوشحال مى‏شود نه‏ بدحال و آن ساعتى است كه خواب بوده، يا از برنامه غافل بوده، يا به كارى از مباحات دنيا مشغول بوده است. از خالى بودن آن دچار اندوه مى‏شود كه چرا در حالى كه قدرت داشته آن ساعت را به پر نكرده و از آن غفلت ورزيده‏ است.

تا اینجای برنامه مربوط به صبح بود، یعنی هر صبح باید ستون سمت راست را مرور کنی، در صورت لزوم زمان­بندی را انجام دهی، سطر معاهده را بنویسی و امضا کنی و چراغ قرمز آن روز را روشن نمایی.

در طول روز باید مراقب باشی که ستون سمت راست عملی شود و معاهده و مشارطۀ صبحگاه از یاد نرود. تا هنگام شب و دقایقی پیش از خواب که دوباره با خودت خلوت می­کنی و به حساب و کتاب روزانه­ات می­رسی.

ستون سمت چپ

ستون چپ را در خلوت و تأمل شبانه پر می­کنیم. این ستون مربوط به اعمال نادرست و شاید گناهانی است که در طول روز از ما سرزده است. البته نیاز نیست که نام خطاها نوشته شود، بلکه این بخش را با علائم و نمادهایی مشخص می­کنیم، که فقط برای خودمان معانی معلوم و تعریف شده­ای دارد. و صد البته لزومی ندارد که برای پرکردن این ستون تنها گناهان درنظر گرفته شود، بلکه هر کس به اندازۀ فهم و بینش معنوی خود، می­تواند مواردی را در این محور در نظر بگیرد. (حسنات الابرار سیئات المقربین)

پیش­نهاد ما این است، کسانی که خیلی احساس خوب بودن می­کنند، بیشتر روی این بخش بیندیشند و سعی کنند با دقت دست کم ده مورد از لغزش­های­شان را در این ستون قرار دهند. این ستون به صورت دوبخش موازی طراحی شده است تا در کنار هر خطا و لغزشی در همان شب یک عمل جبرانی منظور گردد.

اعمال جبرانی سه گونه است که به تفاوت سه­گانۀ گناهان و ظلم­هایی که از ما سر می­زند، بازمی­گردد. اگر گناهی از نوع نادیده گرفتن حق الله بود، باید به ازای آن توبه کنیم. اگر حق الناس بود، تا آن روز نگذشته است، باید به جلب رضایت فکر کنیم و چاره­ای برای آن بیاندیشیم و اگر از نوع ظلم به نفس بود، باید زیان وارد شده به خودمان را جبران کنیم. برای مثال اگر دروغی گفته شده که موجب زیان رسیدن به دیگران نبوده، در حقیقت به خودمان ظلم کرده­ایم و برای جبران آن می­توانیم، مجازات­ها و جبران­هایی نظیر پرداخت صدقه­ای قابل توجه، تا روزه گرفتن در یک یا چند روز آینده و نظایر آن تعیین کنیم.

دربارۀ حق الناس اگر موجب اختلاف و دشمنی و مشکلات غیر قابل کنترل نمی­شود، بدون شک راهی غیر از رضایت گرفتن و طلب حلالیت وجود ندارد، در غیر این صورت می­توانیم با انجام اعمال صالح و اهدای آن به شخص طرف حق، چیزی را آماده کنیم، تا در روز حساب اگر به دادخواهی در برابر ما آمد، پاسخی داشته باشیم.

بر اساس آيه شريفه «إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات» اگر انسان حسنه­اي را انجام بدهد بدي از او دور می­شود، البته حسنات و سيئات با هم متفاوت اند و درجات گوناگونی دارند. اين طور نيست كه هر حسنه­اي هر گناهي را از بين ببرد. بنابراین در تعیین اقدامات جبرانی لازم است که به تناسب میان یک خطا و خوبی مقابل آن توجه کنیم.

جدول محاسبه عام

در قسمت پایین ستون سمت چپ جدولی برای محاسبۀ عام، در نظر گرفته شده است این جدول دو بخش دارد، که برای محاسبۀ کمّی خوبی­ها و بدی­های هر روز طراحی شده است. در خانۀ طرف چپ این جدول جمع خطاهای آن روز و در خانۀ طرف راست جمع خوبی­ها که در ستون سمت راست مشخص شده، ذکر می­شود.

این جدول به ما نشان می­دهد که هر روز به چه اندازه­ای خوبی و بدی کرده­ایم و در نهایت نامۀ اعمال سمت چپ بیشتر است، یا نامۀ سمت راست پربارتر است. کمّی نمایی اعمال خوب و بد این امکان را فراهم می­کند که در بازه­های زمانی هفتگی، ماهانه و سالانه منحنی رشد معنوی خود را با شاخص اعمال بسنجیم. اگرچه در کمّی سازی اعمال کیفیت آنها کمتر مورد توجه قرار می­گیرد و رشد معنوی را فقط با اعمال نمی­توان سنجید، ولی به هر روی اعمال، شاخص بسیار مهم و تعیین کننده­ای هستند و منحنی رشد معنوی مبتنی بر اعمال، بسیار نزدیک به منحنی واقعی رشد معنوی فرد است.

برای دقیق شدن این منحنی می­توانیم اعمال خوب و بد را به حسب اهمیت­شان با ضریب­های خاصی محاسبه کنیم. همچنین، آموخته­ها، رشد بینشی و انگیزه­های خوب و بدی که در روز داشته­، اما به آنها عمل نکرده­ایم، با ضریب اهمیت قابلیت کمّی سازی و افزودن به رقم­های جدول محاسبۀ عام را دارد. به علت پیچیده شدن کاراین دقت­ها را به افراد علاقه­مند وامی­گذاریم و در برنامۀ عمومی تنها به محاسبۀ اعمال بسنده می­کنیم.

جدول محاسبه خاص

این جدول به برنامۀ اربعین­های خودسازی اختصاص دارد و محاسبۀ خاص معاهده و مشارطه در روزهای یک چلّه را نشان می­دهد. محاسبه گر رذيله اي از رذائل نفساني خود را بر اساس اولويتي كه تشخيص مي دهد انتخاب مي كند و به مدت چهل روز به مراقبت دقيق و حسابرسي ظريف مي پردازد تا در اين مدت اين رذيله را به كل از صحنه وجودي خويش حذف نمايد . در محاسبه خاص نبايد ذره اي مسامحه و گذشت را نسبت به خود روا كند .  پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در اين زمينه مي فرمايند: « بنده خدا مؤمن نمي شود تا اين كه نفس را به ميز محاسبه بكشاند شديدتر از محسابه اي كه شريك نسبت به شريكش انجام مي دهد.»

در این جدول سه خانه قرار گرفته که در خانۀ اول از سمت چپ زیرپا گذاشتن آگاهانه و عامدانۀ پیمان، در خانۀ دوم، اعمال خلاف عهد و پیمان که به طور ناآگاهانه انجام شده و در خانۀ سوم موارد توفیق عمل به معاهده منظور می­شود.

 

جدول جمع بندی

جدول جمع بندی اعمال درپایان هرچله قرارگرفته است که محاسبه گررذائل وفضائل انجام گرفته درطول چلّه رادرآن ثبت می کند.این کارنوعی نتیجه گیری ازسنجش اعمال است که میزان رشدموفقیت ومنحنی رسیدن به مطلوب را به شمانشان می دهد.درآخرکاربامقایسه بین این جداول می توانیدعلل پیشرفت ویاعقب ماندگی درطول هرچله رابه دست آورید.

 

تعیین زمان قمر در عقرب

ازآنجاکه درروایات انجام برخی ازکارهای مهم ازقبیل عقدازدواج،مجامعت باهمسر،سفرکردن و...درهنگام قرارگرفتن ماه دربرج عقرب نهی شده است.لذابه منظورتعیین زمان آن،انتهای پایین سمت چپ هر صفحه زمان­های قمر در عقرب تعیین شده که در هر ماه حدود دو روز را در برمی­گیرد.

عنايت هاي خدا

یکی از مشکلات بزرگ ما که موجب فاصله گرفتن از خداوند می­شود، بی­توجهی به عنایاتی است که او هر روز و هر لحظه به ما ارزانی می­دارد. برای یک مراقبه­گر توجه به عنایات خداوند بسیار مهم است و یاد خدا و لطف بی­کران او را در دلش زنده می­کند. به همین منظور در برنامۀ شبانه  لحظاتی را به بازنگری در رویدادهای روز و شب گذشته بگذران و عنایات و الطاف خداوند را ببین و آنها را در این بخش بنویس. این کار ما را از خواب­های غفلت بیدار کرده و روح بندگی و توکل را در وجودمان تقویت می­کند و شوق شکرگذاری را در دل­مان برمی­انگیزد.

شكرگذاري

شکرگذاری یکی از آداب مهم مراقبه است هر کس باید در هر روز پس از مراقبه از خطاهای خود توبه کند و برای جبران آن برخیزد و توفیقات نعمت های خداوند در آن روز را به یاد آورد و شکر گذاری کند. به این ترتیب زمینه توفیقات بیشتر شده و خداوند مهربان او را می­افزاید. در بخش شکر گذاری سه محور نعمت­های عام و همیشگی نظیر توانایی­ها، هوش، توجه به مسائل معنوی، و نیز توفیق انجام مراقبه در آن روز و در نهایت عنایات خداوند مورد شکرگذاری قرار می­گیرد. در این بخش می­توانید چند سطر دل نوشته داشته باشید و با خدای خودتان حرف بزنید و عاشقانه و خاشعانه از او قدردانی کنید.

سایت مراقبه

برای استفاده از مطالب بیشتر دربارۀ این سالنامه می­توانید به سایت مراقبه به آدرس  moragebe.ir مراجعه کنید. با دوستان دیگری که از این سالنامه استفاده می کنند همراه شوید از تجربه های آنها استفاده کنید و در آغاز هر چله هم پیمان شویم تا با استقامت پیش رویم.

متن کامل و منابع روایات و عبارات مورد استفاده در صفحات سالنامه در این سایت آمده است و شما با مشاورۀ اساتید اخلاق می توانید به پیشرفت بیشتری در برنامه های رشد معنوی خود برسید.

به امید روزی که همه انسان ها شکوفایی معنوی را تجربه کنند.